Blockchain use case

De eerste blockchain bus is nu in Nederland

Blockchain bus infographic

Gouda is de eerste stad ter wereld die een test gaat uitvoeren met een zogenoemde ‘blockchainbus’. De technologie zou het mensen makkelijker moeten maken met het kiezen van reismogelijkheden van A naar B. In onze eerste wekelijkse rubriek leggen wij de vergrootglas op dit concept en bekijken we hoe blockchain hierin een rol kan spelen.

Blockchain toepassingen: ‘Mobility as a Service’

Gouda heeft met het invoeren van blockchaintechnologie een wereldprimeur te pakken, voor het eerst wordt de technologie namelijk toegepast in het openbaar vervoer. Volgens de NRC is de voornaamste reden hiervoor dat een uniform betaalsysteem het makkelijker moet maken via verschillende partijen en vervoersmogelijkheden te reizen. Het gaat hierbij vooral om het eerste en laatste stukje van de reis. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het nemen van een taxi of deelfiets, met slechts één betaalsysteem worden deze mogelijkheden voor consumenten een stuk aantrekkelijker.  

Gouda geeft hiermee uitvoering aan een concept genaamd ‘Mobility as a Service’ (MaaS), dit concept gaat over het inkopen van mobiliteit. De bedoeling is uiteindelijk dat je via een app allerlei informatie en reismogelijkheden kunt benutten voor verschillende vervoerstypes: zoals (deel)auto’s, openbaar vervoer, (deel)fietsen en taxi’s. Het actuele reisadvies wat men dan krijgt is gebaseerd op persoonlijke voorkeuren van reizigers en zou een aantrekkelijker alternatief kunnen vormen voor de huidige OV-chipkaart – welke op dit moment beperkt is tot het gebruik van de bus en trein.

MaaS is op dit moment een populair concept, zo heeft de Rijksoverheid 20 miljoen euro gereserveerd voor experimenten op dit gebied. Er zullen daarbij pilots plaatsvinden in Rotterdam, Amsterdam, Eindhoven, Limburg, Groningen/Drente, Twente en Utrechts/Leidsche Rijn. Deze experimenten zullen niet per sé gebruik maken van blockchain, echter biedt deze technologie wel interessante voordelen binnen het concept van MaaS.

Waarom een blockchain bus?

Er wordt al jaren geëxperimenteerd met een opvolger van de OV-chipkaart, welke niet zonder controverse is. Zo hebben meerdere partijen in het verleden zelfs gepleit voor een afschaffing van de OV-chipkaart. Zo is de OV-chipkaart in het verleden gehackt en klaagden veel mensen over leesfouten op de magneetstrip. Tevens was er in het beginstadium onduidelijkheid over bij welk paaltje je nou precies moet inchecken/uitchecken. Zelfs nu, jaren later, is de OV-chipkaart nog niet ideaal. Als je tussen verschillende aanbieders reist dien je eerst uit te checken bij de NS om vervolgens weer in te checken bij een partij zoals Blauwnet, die regionale treintrajecten in Overijssel verzorgt. Het komt dan ook regelmatig voor dat men dit vergeet en je hierdoor forse boetes riskeert.

Zelf ben ik al meerdere malen vergeten in- en uit te checken bij een regionale vervoersmaatschappij. Hoewel de conducteur vaak schappelijk is kunnen dit dure geintjes zijn.

Dergelijke problemen kunnen voorgoed beëindigd worden door middel van een uniform betaalsysteem welke gebruik maakt van blockchain technologie. Betalingen zouden ook enorm versimpeld worden door middel van het gebruik van een app. Ander bijkomend voordeel is dat de schakel tussen gebruiker en aanbieder verdwijnt en sjoemelen met data onmogelijk is, aangezien iedereen hetzelfde ziet. Daarnaast heeft een dergelijk systeem veel minder data nodig. Het opslaan van adres- of bankgegevens is hiermee verleden tijd. In 2010 lagen deze gegevens inclusief nummers van legitimatiebewijzen en betalingsopdrachten op straat, nadat een site voor het bestellen van OV-chipkaarten gehackt was. In totaal ware 168.000 reizigers waren de dupe van dit lek, zo waren gegevens als naam, adres, geboortedatum, telefoonnummer en e-mailadres voor deze reizigers vrij inzichtelijk.

Samengevat heeft het betalen van openbaar vervoer via blockchain de volgende voordelen:

    • Makkelijker; één uniform betaalsysteem voor meerdere aanbieders.
    • Veiliger; sjoemelen met data is vrijwel onmogelijk door decentrale opslag van data via blockchain.
    • Goedkoper; schakels tussen aanbieder en gebruikers verdwijnen.

Nadelen:

 Trager; betalen door middel van QR-codes werkt doorgaans trager dan het huidige OV-chipkaartsysteem.

Hoe werkt het?

In Gouda werkt het reizen met de blockchainbus als volgt, je scant bij het betreden en verlaten van de bus een QR-code op de telefoon. Hoewel dit systeem (op dit moment) trager werkt dan de OV-chipkaart, is de QR-code een kansrijker systeem. Zo heeft de bevolking in armere landen bijvoorbeeld vaak wel een smartphone en is een investering in een duur infrastructuur systeem dus overbodig. In Indonesië is het mobiel betalen via QR-codes bijvoorbeeld al dagelijkse kost.

Reizigers in Gouda betalen met het gebruik van de blockchain-bus met een token genaamd VAI, een token van Nederlandse start-up VMC.AI.

Leuk nieuwtje, de eerste reizigers die gebruik maken van dit systeem krijgen gratis VAI-tokens. Mocht je in Gouda wonen en je hebt dit systeem gebruikt, laat het ons weten! We zijn erg benieuwd naar je ervaring.

 

Laat een reactie achter

Je email adres wordt niet gepubliceerd.