Coin

BITEZ – Alles voor jouw eetwensen

BITEZ Ecosystem

Vandaag laten we je kennismaken met BITEZ. De volgende onderwerpen zullen aan bod zullen komen gedurende dit artikel: bedrijfsachtergrond, het team, het product, de missie en visie, de BITE-token en het verdienmodel van BITEZ.

BITEZ

De reden voor de oprichting van BITEZ komt voort uit de alsmaar groeiende markt voor platformen voor tussenpersonen in de bezorgservicemarkt voor voedingswaren. Bedrijven als Thuisbezorgd en Deliveroo doen het beter dan ooit en blijven maar groeien. Dit gaat echter wel ten koste van de restauranteigenaren die meer en meer van hun al magere marges moeten inleveren. Daarnaast zijn het ook de bedrijven als Thuisbezorgd en Deliveroo die de klantgegevens in hun databases hebben staan en niet de ondernemers zelf. Het gevolg hiervan is dat restauranteigenaren steeds afhankelijker worden van deze groeiende tussenpersonen.

BITEZ is erop gericht de hoge marges van tussenpersonen terug te dringen door middel van het BITEZ-ecosysteem. Echter wel met het doel om deze waarde terug te geven aan de mensen en bedrijven die het verdienen.

BITEZ Ecosystem

Het Team

Het core team bestaat uit vier heren genaamd: Bas Roos (CEO), Rogier Warnawa (Product owner), Bas Geelen (Content & Brand activation) en Bob Dohmen (Lead software engineer). Bas Roos is honours afgestudeerd en heeft zijn MBA behaald in Florida. Daarna is Bas de wereld van digitale transformaties en procesmanagement ingegaan. Dit heeft hij onder andere gedaan voor bedrijven als Ernst & Young en HeidelBergCement. Vervolgens is Bas de Blockchain wereld ingegaan waar hij consultancy opdrachten heeft gedaan voor enkele jaren. Rogier Warnawa is na het behalen van zijn diploma in International Business aan de slag gegaan met softwareontwikkeling. Zo heeft hij onder andere ervaring opgedaan bij Civer en Educom waarna hij ook nog een tijd als zelfstandige aan de slag gegaan is bij de Nederlandse overheid. Bas Geelen heeft na het behalen van zijn master in Strategic Consulting vele startups geholpen met zijn strategisch inzicht en kennis. Bas heeft ervaring in het opbouwen van merken, strategische marktpositionering en go-to-market strategieën. Bas Dohmen heeft al meer dan 10 jaar programmeer ervaring en is al voor meer dan 8 jaar actief als freelance full-stack ontwikkelaar. Hij is gespecialiseerd in platform technologieën en is eindverantwoordelijk voor de ontwikkeling van het Bitez platform.

Wat doet BITEZ?

BITEZ levert een gedecentraliseerd bezorgservice platform voor voedingswaren gebouwd op de EOS-blockchain. Bitez heeft voor de EOS-blockchain gekozen, omdat de EOS-blockchain de commissies enorm vermindert en interactie mogelijk maakt tussen alle betrokken partijen. Bitez ecosysteem platform kan besparingen tot wel 70% opleveren ten opzichte van de tussenpersonen die nu de bezorgservicemarkt voor voedingswaren domineren. Daarnaast stelt BITEZ restauranteigenaren in staat direct te communiceren met hun klanten en afnemers zonder hiervoor afhankelijk te hoeven zijn van een derde partij.

BITEZ heeft zijn ecosysteem zo ingericht dat het veel meer is dan alleen een platform waar je als consument eten kan bestellen. Wanneer je je aanmeldt word je onderdeel van de ‘tribe’. Binnen de tribe kan je op een heleboel manieren bijdragen aan het ecosysteem waarmee je beloningen kan verdienen. Zo kan je onder andere op de volgende manieren tokens verdienen:

  • Door het delen van je eten en je bestelling;
  • Door beoordelingen te geven over eten of diensten;
  • Door content te creëren;
  • Gamification;
  • Door een loyale gebruiker te zijn
BITEZ Token Use Cases

Je verdiende tokens kan je vervolgens gebruiken om eten te bestellen of andere kortingen te verkrijgen.

De missie van Bitez

BITEZ is opgericht met de gedachte om op een transparante manier voedseldiensten aan te bieden aan consumenten. BITEZ bouwt aan een ecosysteem dat eerlijker is voor alle betrokken partijen, zowel richting de consument als de voedselaanbieder.

BITEZ is er opgericht om een all-in-one oplossing te bieden waar men eten kan bestellen, eten kan afhalen, recepten kan aanbieden en kopen, een goed aangeschreven restaurant kan vinden en voedselproducten kan bestellen die door logistieke partners van BITEZ geleverd zullen worden.

De visie van BITEZ

De markt voor voedsel bezorging en afhalen wordt momenteel gedomineerd door enkele monopolistische partijen die buitensporige commissies vragen. Wij willen een eerlijke tegenbeweging aanbieden die eerlijk is voor alle deelnemende partijen in het proces. Wij verlagen de commissie tot wel 70% vergeleken met enkele van onze concurrenten!

Daarnaast staat eenvoudige on-boarding bij ons hoog in het vaandel; geen verplichte hardware afnames en online integraties met bestaande kassasystemen. Alles om het de ondernemer zou eenvoudig mogelijk te maken om deel te nemen aan ons ecosysteem.

BITE-token

De BITE-token gaat een zeer belangrijke rol spelen binnen het BITEZ ecosysteem. Op het moment dat een ondernemer en consument het erover eens zijn dat BITE als betalingsmogelijk dient, dan kan de consument met BITE betalen voor de zijn eten of de geleverde dienst.

Wanneer de BITE-token als betaalmiddel gebruikt worden besparen de consument en ondernemer gemiddeld zo’n 4 a 5 % ten opzichte van de gebruikelijke verwerkingskosten. Deze zeer lage verwerkingskosten zijn het positieve gevolg van het gebruik van de blockchain ledger in combinatie met de BITE-token. Op het moment dat een product of service met de BITE-token wordt gekocht dan zal de transactie doorgaan tegen 0% transactiekosten. Ook zal het nog steeds mogelijk zijn om producten en diensten te kopen met euro’s, echter zal dit in wat hogere verwerkingskosten resulteren doordat traditionele betalingsverwerkers minder efficiënt zijn.

Op het moment dat een ondernemer er dus voor kiest om betalingen met BITEZ token te accepteren dan bespaart de ondernemer al gauw zo’n 0,25% – 0,5% aan kosten aan derde partijen als Ideal of mastercard. Daarnaast zal ook de transactie tegen 0% transactiekosten plaatsvinden via BITEZ.

Zoals eerder ook al werd beschreven wordt je lid van de Bitez tribe wanneer je je aanmeldt op het BITEZ platform. Binnen de tribe kan je op een heleboel manieren bijdragen aan het ecosysteem van BITEZ waarmee je beloningen kan verdienen. Deze beloningen zullen voornamelijk bestaan uit BITE-tokens of korting op voedingswaren en diensten. Naast het beloningssysteem kunnen de BITE-tokens ook gebruikt worden om mee te doen aan het open governance model

Ook plant BITEZ een token generation event (TGE) waarvoor 14% van de totale hoeveelheid BITE-tokens is vrijgemaakt. De distributie van de overige 86% van de tokens is in de onderstaande afbeelding inzichtelijk gemaakt.

BITEZ Token distribution

BITEZ verdienmodel

De inkomsten zullen voornamelijk voortkomen uit de 5% commissie die berekend wordt voor transacties die plaatsvinden op het BITEZ platform. Daarnaast zullen er inkomsten gegenereerd worden via BITEZ zijn advertentie- en data-analysemodel.
Een derde inkomstenstroom waar door BITEZ aan gewerkt wordt is het aanbieden van ‘premium membership’ modellen waarin deelnemers gebruik kunnen maken van speciale promoties en kortingen.

Verder is BITEZ hard bezig om de inkomstenstromen verder uit te breiden, waarbij gedacht moet worden aan leverings- en bezorgservices, API-connecties en ‘white labeling’.

CryptoBieb redacteur Wisse

Door Wisse van Wulfen

Laat een reactie achter

Je email adres wordt niet gepubliceerd.