Initial Coin Offerings (ICO’s) zijn een populaire manier om geld binnen te halen voor bedrijven die een eigen token of blockchain ontwikkelen. Crowdfunding acties zoals deze hebben echter ook vele slachtoffers gemaakt omdat ze achteraf een scam bleken te zijn. Waar moet je op letten om te voorkomen dat jij geld verliest?

Welke waarschuwingssignalen zijn er?

Wanneer het gaat om het analyseren van ICO’s binnen de cryptomarkt wordt er op het internet vaak gesproken over zogenoemde ‘Red Flags’. Red Flags betekenen vrij vertaald: “waarschuwingssignalen”. De meest belangrijke van deze nemen we met je door zodat ook jij straks weet waar je op moet letten. De meest belangrijke zaken om te analyseren zijn:

  • Het team;
  • Het op te halen bedrag;
  • Social-media kanalen;
  • Whitepaper;
  • Beloftes over de toekomst.

Het team

Eén van de eerste zaken waar ik naar kijk bij een ICO is het team, ongeacht het idee wat dit team wenst uit te voeren. Een ervaren team is voor mij een voorwaarde en indicatie dat het project kans van slagen heeft. Indicaties voor een malafide ICO zijn:

De ICO is anoniem: het team, bedrijfsinformatie en fysiek adres worden niet op de website genoemd.

Wanneer een ICO geen inzicht geeft in het team wat achter het project staat dan betekent dit vaak dat ze iets te verbergen hebben. Kom je een anonieme ICO tegen? Dan moet je sowieso niet investeren.

De ICO benoemt wel haar team, echter hebben deze:
geen social-media kanalen, of:
geen informatie over de ICO op hun LinkedIn staan.
hebben geen ervaring met blockchain of de bedrijfssector in kwestie.
recent pas een LinkedIn aangemaakt.

Mocht een ICO wel een team benoemd hebben dan betekent dit niet automatisch dat zij wel te vertrouwen zijn. Het kan zijn dat er nepprofielen op LinkedIn zijn aangemaakt of dat mensen zomaar genoemd worden terwijl de echte persoon dit niet eens weet. Dus kijk altijd of er een LinkedIn profiel is, of deze persoon de ICO op haar LinkedIn benoemt en de teamleden geen recent aangemaakt profiel hebben.

Het team

Eén van de eerste zaken waar ik naar kijk bij een ICO is het team, ongeacht het idee wat dit team wenst uit te voeren. Een ervaren team is voor mij een voorwaarde en indicatie dat het project kans van slagen heeft. Indicaties voor een malafide ICO zijn:

  • De ICO is anoniem: het team, bedrijfsinformatie en fysiek adres worden niet op de website genoemd.

Wanneer een ICO geen inzicht geeft in het team wat achter het project staat dan betekent dit vaak dat ze iets te verbergen hebben. Kom je een anonieme ICO tegen? Dan moet je sowieso niet investeren.

  • De ICO benoemt wel haar team, echter hebben deze:
  1. geen social-media kanalen, of;
  2. geen informatie over de ICO op hun LinkedIn staan;
  3. hebben geen ervaring met blockchain of de bedrijfssector in kwestie;
  4. recent pas een LinkedIn aangemaakt.

Mocht een ICO wel een team benoemd hebben dan betekent dit niet automatisch dat zij wel te vertrouwen zijn. Het kan zijn dat er nepprofielen op LinkedIn zijn aangemaakt of dat mensen zomaar genoemd worden terwijl de echte persoon dit niet eens weet. Dus kijk altijd of er een LinkedIn profiel is, of deze persoon de ICO op haar LinkedIn benoemt en de teamleden geen recent aangemaakt profiel hebben.

Het op te halen bedrag

ICO’s hebben altijd een bedrag waar ze naar streven om op te halen, vaak gaat het hier om miljoenen dollars. Een acceptabel bedrag voor een ICO is vaak tussen de 5 en 20 miljoen dollar, afhankelijk van de grootte van het project. Idealiter wil je dat deze zo laag mogelijk is. Investeer niet in een ICO wanneer:

  • Het streefbedrag te hoog is, bijvoorbeeld hoger dan 100 miljoen dollar.
  • De ICO nog nauwelijks geld heeft opgehaald.

Wanneer een ICO veel geld wil ophalen zul je je serieus moeten afvragen waar al dat geld voor nodig is. Bij een streefdoel van 100 miljoen dollar lijkt de ICO geld belangrijker te vinden dan het project zelf. Waar blijft de motivatie om een project te leveren als je toch al miljoenen hebt opgehaald in deze ongereguleerde markt?

Daarnaast dient een ICO transparant te zijn in het bedrag wat ze tot nu toe hebben opgehaald. Laat je niet misleiden door tussenstanden die op een website worden weergegeven. Vraag altijd om bewijs zodat jij zelf het opgehaalde bedrag kan nakijken. Denk hierbij aan een public key zodat jij zelf in Etherscan of iets vergelijkbaars kan zien hoeveel geld er op de rekening staat nu. Voorkom daarbij dat jij als één van de eerste bent die investeert. Een ICO die (nog) nauwelijks geld ophaalt is gedoemd te mislukken – en dan ben jij je geld kwijt.

Social media kanalen

Een goede ICO zorgt ervoor dat die bereikbaar is via verschillende kanalen, zo ook social media. Telegram en een publiek mailadres waar mensen vragen naartoe kunnen sturen zijn daarbij een minimale vereiste. Overigens hoeft dit niet per sé Telegram te zijn, als er maar een platform is waar mensen op een directe wijze met het team kan communiceren. Wederom, openheid en transparantie is een pré.
Let er daarbij ook op dat het team bereid is om kritische vragen te beantwoorden. Een serieus project verwelkomt feedback en luistert naar haar klanten.

Whitepaper

In de whitepaper (of witboek) lees je met welk doel er geld wordt opgehaald middels een ICO. In dit document staat hoe de technologie en product een specifiek probleem oplost. Het is op deze wijze dus een marketinginstrument waarbij zij de lezers willen overtuigen waarom de ICO een goed idee is. Zorg dat je op zijn minst antwoord krijgt op de volgende basale vragen:

  • Waarom kiest het bedrijf ervoor om blockchain technologie toe te passen?
  • Is het probleem ook (goedkoper en/of makkelijker) op te lossen zonder blockchain?
  • Wat is het nut van de token?
  • Wat houdt de waarde van deze token overeind?

Veel (nieuwe) bedrijven springen in op de blockchain-hype omdat ze zien hoeveel geld hierin omgaat. Vaak is echter niet of nauwelijks duidelijk waarom er eigenlijk gekozen wordt voor een blockchain oplossing, al dan niet in combinatie met een token. Wanneer je dit niet duidelijk krijgt of het probleem is volgens jou ook op te lossen zonder blockchain dan raden wij je aan niet te investeren.

Beloftes over de toekomst

Niemand kan je gouden bergen beloven, zo ook een ICO niet. Eén van de grootste ‘red flags’ voor mij is wanneer het team openlijk gaat speculeren over de waarde van hun eigen munt, vooral wanneer zij zeggen dat hun eigen cryptomunt veel waard gaat worden. Dit is een absolute no-go en getuigt van weinig professionaliteit. Niemand is in staat om het gebruik en de waarde hiervan te voorspellen, laat je door niemand iets anders wijs maken.

Vaak wordt er een constructie bedacht waarin deze muntjes in verschillende rondes worden verkocht, waarbij de waarde na iedere ronde “stijgt”.

Bijvoorbeeld: Er zijn in totaal 3 miljoen tokens te koop voor 1 eth per stuk. In ronde 1 worden er echter 1 miljoen tokens verkocht met 40% korting. In ronde 2 worden er 1 miljoen tokens verkocht met 20% korting en in ronde drie voor de ‘volwaardige prijs’. Je kunt je afvragen in hoeverre mensen überhaupt nog willen kopen in ronde 3, zodra de token vrij verhandelbaar is zullen de mensen uit ronde 1 immers met 40% ‘winst’ alles willen verkopen.

De ‘winst’ die een ICO hiermee presenteert is kunstmatig, zodra een munt op de markt verhandelbaar is blijft het gissen wat de werkelijke waarde hierop wordt. We adviseren je dergelijke constructies te vermijden.

ICO’s blijven een groot risico

Bijna de helft van de ICO’s in 2017 hebben gefaald, volgens onderzoek van news.bitcoin.com. Tevens zijn er volgens de website deadcoins.com op dit moment meer dan 900 cryptomunten die niet meer gebruikt of ondersteund worden. Hierbij gaat het om zowel scams als gefaalde projecten. Zelfs van de ICO’s die wel ‘geslaagd’ zijn is de winst daarop voor iedere vroege investeerder ook niet altijd gegarandeerd. Hoewel precieze statistieken ontbreken weten we uit eigen ervaring dat veel (nieuwe) cryptovaluta op dit moment een waarde hebben onder de waarde ten tijde van de ICO.

Projecten die wel geslaagd zijn hebben echter de potentie om duizelingwekkende winstpercentages voor elkaar te krijgen. Stratis (strat) had bijvoorbeeld een ICO-waarde van 0.007$ per munt en is op dit moment 1,5 $ waard. Dit was zelfs boven de 20 dollar op een gegeven moment. Projecten zoals stratis zijn echter meer uitzondering dan regel, daarom adviseren wij de nodige terughoudendheid met het investeren in ICO’s. Het gaat hier om een vooralsnog niet gereguleerde markt, wanneer de ICO faalt loop je het risico je geld kwijt te raken. Denk daarom goed na voor je besluit te investeren in een ICO.