Blockchain use case

Blockchain in de gaming-industrie – Blockchain toepassingen

Blockchain in de gaming-industrie

Verscheidene blockchain bedrijven zoals Elastos, Enjin, Matrix AI Network en nog veel meer verkennen de mogelijkheden van blockchain in de gaming-industrie. Wellicht denk je nu net als ik eerst dacht dat het een geinige ‘gimmick’ op zijn best is. Maar als we verder kijken naar de mogelijke toepassingen van blockchain binnen die sector samen met de omvang en doelgroep zou het wel eens zo kunnen zijn dat dit dé toepassing is die leidt tot massa-adoptie van blockchain technologie.

Waarom blockchain in de gaming-industrie?

Wist je dat ‘gamers’ één van de eerste gebruikers van cryptovaluta zijn? Wellicht is het een toevalligheid, echter is er volgens Blockonomi sprake van een verband. Volgens hen is het dan ook slechts een kwestie van tijd voordat de eSports industrie, welke op dit moment ook ‘booming’ is, gekoppeld wordt aan crypto-betalingssystemen. Waarom is de Blockchain in de gaming-industrie eigenlijk zo actief deze markt aan het verkennen?

Eén van de redenen is het feit dat microtransacties binnen online ‘freemium’ games een behoorlijk lucratief verdienmodel is. Mensen houden ervan en dat is terug te zijn in de omzet van sommige mobiele games. Wist je bijvoorbeeld dat het spel ‘Clash of Clans’ 2.3 MILJARD dollar omzet had in 2016? Laat dat even tot je doordringen, het is een bizar hoog bedrag en dat voor slechts één spel.

Forbes vraagt zich zelfs af of de toepassing van blockchain binnen de gaming sector wel eens de ware katalysator kon zijn voor massa-adoptie. Daarmee durven zij de game-industrie zelfs boven de fintech-industrie te plaatsen wat betreft adoptie. Dat komt omdat een aantal klassieke problemen binnen de gaming-industrie vrij simpel opgelost kunnen worden door middel van blockchain techniek, namelijk:

  • Fraude in online games;
  • Onderhoud van servers;
  • Oneerlijk verdienmodel voor ontwikkelaars;
  • Een gebrek aan compensatie voor intellectueel eigendom;

Laten we eens kijken hoe blockchain deze specifieke problemen oplost, dan wordt duidelijk wat de potentie van blockchain binnen deze sector werkelijk is.

Blockchain zorg voor minder fraude

Wanneer je regelmatig online games speelt merk je dat er een groeiende trend is wat betreft het doen van microtransacties binnen het spel. Denk hierbij een zogenoemde ‘skins’ (wat in feite een likje verf over een bepaald voorwerp is) of virtuele kaarten voor een bepaald spel. Persoonlijk ben ik absoluut geen fan van dit soort aankopen en ik kan er met mijn hoofd niet bij dat iemand hier geld aan uitgeeft, maar schijnbaar gebeurt het – en op vrij grote schaal. Er is geld mee te verdienen en het is een trend die waarschijnlijk nog wel even doorzet.

Het probleem met deze in-game aankopen is dat er voor iedere legitieme transactie, ongeveer zeven frauduleuze zijn, volgens Forbes. Door blockchain te gebruiken wordt de authenticiteit van individuele virtuele voorwerpen gegarandeerd, daarbij wordt onder andere gebruik gemaakt van verscheidene slimme contract-standaarden zoals ERC-721 en ERC-1155. Die standaarden mag je direct vergeten, mocht je het interessant vinden kun je je er altijd zelf nog verder in verdiepen.

Samengevat komt het erop neer dat zonder slimme contracten het erg moeilijk is om de unieke waarde van een bepaald virtueel item te bepalen. Dit leidt regelmatig tot fraude, waarbij niet alleen spelers elkaar oplichten maar ook de ontwikkelaar zelf er oneerlijke praktijken op nahoudt. Met de implementatie van blockchain is dit voorgoed iets uit het verleden.

Wellicht denk je dat het probleem van fraude meevalt, dus we gaan de zaak ook eens van een andere kant bekijken. Veel (online) games hebben een eigen economie die beïnvloed wordt door tal van factoren. Bepaalde updates van de ontwikkelaar kunnen ervoor zorgen dat sommige spelers onevenredig bevoordeeld worden. Om dat te illustreren kom ik met een voorbeeld welke een kameraad van mij onlangs deelde.

Op weg naar een eerlijke economie

Neem het online spel Runescape, inmiddels 17 jaar oud maar heeft nog steeds ongeveer 120.000 actieve spelers per dag. Best indrukwekkend dus. Tijdens een update aan dit spel hadden de ontwikkelaars de naam en waarde van een bepaald voorwerp aanzienlijk veranderd. De update zorgde voor een oneerlijk voordeel voor oudere spelers die dit voorwerp met enorm veel ‘winst’ verkochten. De ontevredenheid over de invloed die deze update had op de online marktplaats was zelfs zo groot dat dit heeft geleid tot een virtueel protest, waarbij honderden spelers hun onvrede uitten.

Gezien er geen toezichthoudende instantie of standaarden zijn hebben de ontwikkelaars van een spel volledige controle over de markt. Niets stopt hen van het dupliceren van ‘waardevolle’ virtuele voorwerpen. Ontwikkelaars hebben daardoor op ieder moment de potentie om de gehele economie binnen het spel, al dan niet onbewust, te beïnvloeden. Gezien er ook echt geld omgaat in de aanschaf van virtuele voorwerpen kan dit een ongewenst verschijnsel zijn. Met behulp van blockchain is het mogelijk deze macht te verschuiven, een meer open en eerlijke economie is dan het resultaat.

Onderhouden van servers bij online games verleden tijd

Online games dienen door de ontwikkelaar 24 uur per dag in de lucht gehouden te worden op centrale servers waar alleen zij toegang tot hebben. Wanneer een game niet meer winstgevend is kan de ontwikkelaar ervoor kiezen deze servers te stoppen. Het resterend aantal spelers blijft daardoor met de gebakken peren achter. Vaak is er voor het spel betaald, echter is het door het sluiten van servers onmogelijk geworden om het spel nog te spelen. Door een spel decentraal op de blockchain op te slaan is het mogelijk om bepaalde genres tot in de oneindigheid uit te voeren, spelers blijven daardoor zelf verantwoordelijk voor het in de lucht houden van de server. Via deze wijze kun je actieve spelers zelfs belonen in de vorm van betaling in cryptovaluta.

Eerlijke omzet voor ontwikkelaars

Eén van de meest populaire methodes om games aan te schaffen is via het platform Steam. Een dergelijke digitale marktplaats voor games maakt het makkelijker dan ooit om een game te kopen vanuit de comfort van je eigen huis. Maar wat doe je als je er klaar mee bent? Verkopen natuurlijk aan iemand anders. Echter om het spel digitaal is gaat dat niet zo vanzelfsprekend. Bedrijven als Gameflip kunnen dit voor je faciliteren, echter is het probleem dat de ontwikkelaar geen cent krijgt van tweedehands aankopen. Je zou kunnen stellen dat dit oneerlijk is.

Een digitale marktplaats voor spellen die op de blockchain draait zou met behulp van slimme contracten ervoor kunnen zorgen dat ontwikkelaars automatisch een deel van het aankoopbedrag ontvangen. Wel net zo eerlijk.

Het belonen van creaties van spelers zelf

Veel games bieden spelers tegenwoordig hulpmiddelen om onderdelen van het spel zelf aan te passen, of bepaalde voorwerpen binnen een spel te bouwen. Een bekend voorbeeld hiervan zijn zogenoemde “mods”, wat kort is voor modificaties. Hiermee wordt bedoeld dat een speler zelf naar eigen inzicht bepaalde onderdelen van het spel kan veranderen. Een fanatieke speler kan bijvoorbeeld een geheel nieuwe spelwereld binnen het spel voegen. Dergelijke aanpassingen (mods) aan het spel worden vervolgens onderling gedeeld en anderen kunnen deze vaak gratis downloaden. Skyrim is een bekend spel met een actieve modders-community. Veel van de content die andere spelers maken is werkelijk fantastisch en moeten wel vele tientallen uren gekost hebben om te maken. Vaak is dergelijke content echter gratis en krijgt de ontwikkelaar geen cent voor zijn/haar harde werk.
Door middel van blockchain maak je het mogelijk om spelers digitale valuta te verdienen enkel door middel van het spelen van het spel. Wanneer je hier vervolgens een echte waarde aan hangt en het mogelijk maakt om met deze valuta mods te downloaden maak je het voor iedereen de moeite waard om tijd hierin te investeren.

Ubisoft is al actief aan het experimenteren met een dergelijk verdienmodel. In hun spel Hashcraft worden creaties van spelers zelf beloond met digitale valuta die een waarde hebben in de ‘echte’ wereld. Eenzelfde soort initiatief is afkomstig van Plair, deze beloond spelers voor de tijd die ze in het spel investeren en de creaties die zij maken binnen het spel. Intellectueel eigendom van spelers wordt beloond in de vorm van Plair-tokens.

De potentie van blockchain

ZO. Nu weet je al een aantal toepassingen die blockchain kan hebben binnen de game-industrie en is het hopelijk al een beetje duidelijk waarom deze technologie voor game-ontwikkelaars interessant kan zijn. Zo kan de blockchain techniek dus een hoop kosten wegnemen en kan de techniek levensverlengend werken voor het spel. Dit alles brengt met zichzelf hogere winsten mee. Het lijkt ons dan ook een kwestie van tijd voor meerdere ontwikkelaars zich aansluiten bij een verdienmodel die gebruik maakt van blockchain.

Het zou heel goed kunnen zijn dat we aan de vooravond van een ware blockchain gaming revolutie zijn, voordat dit echter gebeurt dient de industrie echter nog een hoop hindernissen op te lossen. Zo is blockchain op dit moment nog vrij traag en maakt dat het ongeschikt voor het onderhouden van volledige online games hierop. Het zou echter heel goed mogelijk kunnen zijn dat over 20 jaar iedere multiplayer game op de blockchain draait.

 

Laat een reactie achter

Je email adres wordt niet gepubliceerd.