Nieuws

Tips voor de bearmarkt: Marktpsychologie

Tips voor de bearmarkt omslagfoto cryptobieb

We kennen het gevoel inmiddels. Je opent je Blockfolio of je Delta app en je kan wel huilen. Bitcoin is onder de $ 4.000, altcoins liggen er maar een beetje bewegingsloos bij en de aanvraag voor een uitkering ligt inmiddels half ingevuld op het tafelblad. In deze blog voorzien we je van tips om minder verlies te draaien in een bearmarkt. Vandaag gaan we het hebben over “hodlen” – het vasthouden van je favoriete digitale monopoly-muntjes terwijl deze flink aan het dalen zijn. Wij hebben Tips voor de bearmarkt.

Een van tips voor de bearmarkt: Vergeet HODL

Jouw voornaamste doel als trader is niet langer je geld te verliezen. Dat klinkt makkelijker gezegd dan gedaan. Dus om het concreet te maken: stop met zomaar HODL. Dit werkt niet in een bearmarket. Vergeet die echokamers in Telegram waar ze bij jouw favoriete coin massaal solidair zijn om het project te “steunen”. Je bent hier om geld te verdienen.

Werk dus aan je trading skills, kort erin en eruit. Gebruik dus ook een Stop Loss (SL). Dit zijn sell orders die je rond het support-niveau op de grafiek van je cryptocoin plaatst. Zodra de prijs onder het support-niveau zakt verkoop je alles. De kans is namelijk groot dat die verder zakt. 9% verlies is altijd nog beter dan 90% verlies.

Om je risico beter te beheersen dien je naast te werken aan je vaardigheden op de hoogte te zijn van een stukje kennis. Dat is waar we het nu dus ook over gaan hebben. De psychologie achter jouw beslissingen, want ook jij maakt bevooroordeelde keuzes in de markt – vaak onbewust!

De psychologie achter “HODL”

Waarom zijn we eigenlijk zo vatbaar voor “HODL”? We leggen het uit. HODL is namelijk een psychologisch verklaarbaar verschijnsel. Wanneer je hier bewust van bent is het idee dat je je hier ook beter tegen kunt wapenen. Volgens de Theorie van Gepland Gedrag (Ajzen, 2005) – een psychologisch gedragsverklaringsmodel is kennis van het probleem de eerste stap naar verbetering.

 

Tips voor de bearmarkt model 1

Bovengenoemd model vat kort samen wat ons gedrag bepaalt. Het komt er algemeen op neer dat de wil om ons gedrag te veranderen afhankelijk is van drie zaken:

  • Wat vind jij van het gedrag?
  • Wat vindt een ander van het gedrag?
  • Ben je in staat het gedrag uit te voeren?

En dit allemaal is onder andere afhankelijk ook weer van onze kennis erover. Dus daar gaan we ons op richten nu.

Ga er maar even goed voor zitten want ik ga je nu voorzien van een lesje psychologie. We behandelen twee concepten: ‘verliesaversie’ (ook wel bekend als ‘loss aversion’) en het ‘endowment effect’.

Wat is verliesaversie?

Verliesaversie is dat nare gevoel wat je krijgt als je ziet dat je je kerstbonus naar 0 ziet gaan omdat je weer dacht dat Verge naar 1 dollar zou gaan. Het concept van verliesaversie kun je kort samenvatten als de angst om iets te verliezen. Wanneer je 100 euro verliest, dan voelt dit twee keer zo rot als het gevoel wat je krijgt als je 100 euro wint. Conceptueel ziet dat er volgt uit:

 

Tips voor de bearmarkt grafiek 0

 

U ziet, de gevoelswaarde voor het verliezen van geld is sterker dan het winnen daarvan. Dit concept werd eerst voorgesteld als een verklaring voor het ‘endowment effect’ (Kahneman, Knetsch en Thaler, 1990). We gaan nu dus een bruggetje slaan tussen beide concepten om het voor jouw begrijpbaar te maken.

Tips voor de bearmarkt: Wat is het endowment effect?

Dit effect is het feit dat mensen een hogere waarde toekennen aan goederen die zij al in hun bezit hebben dan op een identiek goed wat zij niet hebben. Je koestert dus de huidige cryptomuntjes die je al vasthoudt (HODL’d) meer dan een vrijwel identieke cryptocurrency die je niet hebt.

Vanaf het moment dat jij een coin koopt hechten wij hier direct meer waarde aan dan vóór de koop. Dit is een natuurlijke respons bij mensen en geldt ook bij de aankoop van een fiets, auto, huis, noem maar op.

Verliesaversie én het endowment effect leiden ertoe dat we maar moeilijk afscheid kunnen nemen (verkopen) op een verliesgevende positie. We geven de munt een hogere gevoelswaarde en daarmee overdrijven we het verlies. Het gevolg? We houden ‘shitcoins’ vast en laten potentiële diamantjes links liggen.

Hoe voorkom je dat je hersenen je voor de gek houden?

Je bent al een stapje voor op de rest. Enkel het bewust zijn van dit proces maakt dat je er minder gevoelig voor bent. Zolang je je realiseert dat je bevooroordeeld bent en niet objectief kan oordelen over je huidige portfolio maakt al dat de zaadjes voor verandering zijn geplant. Wat verder helpt is bij nieuwe aankopen er van tevoren al vanuit gaan dat het een miskoop is.

Een concrete tip om te kijken of je bevooroordeeld bezig bent. Je ziet de volgende chart:

 

Tips voor de bearmarkt grafiek 1

 

We gaan er voor het gemak even vanuit dat de horizontale lijn een support/resistance lijn is. Beeld je even in dat dit jouw grootste holding in je crypto-portfolio is. Wat zou je doen? Verkopen? Bijkopen? Het gaat nu even niet om het juiste antwoord of de slimste beslissing. Bedenk voor jezelf wat je doet.

Oké we gaan nu kijken naar de volgende chart:

 

Tips voor de bearmarkt grafiek 2

 

De beslissing

Indien je bij de eerste grafiek zou verkopen, en bij de tweede zou kopen dan: gefeliciteerd! Het maken van een tegenovergestelde beslissing bij de tweede grafiek maakt dat je een overwogen beslissing hebt gemaakt.

De tweede grafiek is namelijk precies dezelfde als de eerste, maar dan gespiegeld. Zou je bij beide charts kopen of verkopen dan is er sprake van een bias – een bevooroordeelde reactie. Voordat je een coin gaat kopen/verkopen zou je eigenlijk altijd de chart op de kop moeten zetten. Bekijk dan of je beslissing hierdoor verandert.

Meer lezen over traden? Lees het hier. Weten waar je bitcoins kunt kopen? Bekijk het hier. Succes!

Disclaimer: Het verhandelen en investeren in cryptocurrencies (ook wel digitale of virtuele valuta, altcoins enzovoort) brengen een substantieel risico van verlies met zich mee en is niet geschikt voor iedere investeerder. Je bent zelf verantwoordelijk voor het risico en de financiële middelen die je gebruikt om crypto mee te verhandelen. De inhoud op deze website is hoofdzakelijk bedoeld ter kennisgeving en is geen financieel advies.

Bronnen:

Ajzen, I. (2005): Attitudes, Personality and Behavior, Open University Press

Kahneman, D., Knetsch, J., Thaler, R. (1990). Experimental Test of the endowment effect and the Coase Theorem. Journal of Political Economy. 98 (6), 1325–1348. doi:10.1086/261737. JSTOR 2937761.

Laat een reactie achter

Je email adres wordt niet gepubliceerd.